Мартин Лутер- заробљеник ријечи Божије

Протестантска реформација је имала своје коријене у великим економским, културним и вјерским превирањима у периоду касног средњег вијека. Строго хијерархизовани свијет средњег вијека доведен је у питање. Неоспорна економска и црквена хијерерхија која је представљала оквир живота и дјеловања средњовијековног човјека, одражавајући чак само устројство космоса, у касном средњем вијеку слаби. Све више се истиче економска предузимљивост појединца и конкурентски однос према другима. Нова снага човјека као субјекта одражава се и у свим областиима духа: умјетности, философији и теологији. Ренесанса развија космополитски дух и рађа се нова хуманистичка ученост. Природа је постала простор обновљеног практичног и теоријског проучавања и овладавања а људски живот више није схватан само као припрема за живот у Царству Небеском већ му се самом по себи давао већи значај. Међутим, развијала се и класна диференцијација јер су трговачке компаније угрожавале ситне предузетнике усљед развоја националне и интернационалне трговине у XIV и XV вијеку. Градска средња класа, градска сиротиња и сељаштво су били угрожени и препуштени сами себи. Лутеранство и калвинизам представљају специфичан систематски и рационалан одговор управо ових слојева на промјене које су настале. Учени хуманисти су, на другој страни, трагали за новом религиозношћу која би била ослобођена народног сујевјерја али и појединих непотребних црквених учења. Широм Европе су се јавили покрети који су настојали да прочисте хришћанску догму и учине човјеку пут ка Христу лакшим. Заједничко за све ове покрете био је својеврсни евангелизам тј. инсистирање на самом тексту и изворној, елементарној поруци Јеванђеља. Дошло је и до извјесног отклона у односу на схоластику. У том смислу је карактеристична мисао хуманисте Еразма: „Човјек би прије нашао излаз из лавиринта него из интелектуалних збрка тих номиналиста, томиста, албертиста, окамиста, скотиста“. Истовремено, корумпираност клира, симонија и морална распуштеност унутар цркве створили су утисак да она није достојна своје свете службе. Личности попут Александа VI Борџије, Јулија II и Лава X су својим животом и поступцима још више компромитовале и онако компромитовану папску столицу. Лутер је први пут посјетио Рим 1510. да би много касније присјетивши се тога записао: „Не бих пропустио да видим Рим ни да ми дају сто хиљада флорина јер бих иначе можда прекоријевао себе да сам био неправедан према папи“.
И унутар саме цркве већ много раније се јавио интерес за реформом. То показују концили у Констанци (1414-1418) и у Базелу (1431-1439). Посљедњи покушај реформе који је показао недостатак унутрашње снаге и животности цркве био је Пети латерански сабор (1512-1517). То је најавило скоре револуционарне кораке који ће донијети видне резултате. Из свега овога се види да разлози за реформацију нису били чисто религијски и да је до ње довело само историјски кретање и унутрашња нужност. Важно је нагласити и да сами реформатори нису жељели разбијање хришћанског јединства него да су, вођени примјерима из црквеног предања и идеализованом сликом раног хришћанстава, жељели промјене унутар цркве.
Лутеров живот и учење
Мартин Лутер се родио 10. новембра 1483. године у Ајслебену у Саксонији од оца Ханса и мајке Маргарете. Потицао је из сиромашне рударске породице. Строг одгој у кући и у школи утицао је на стварање слике о Богу као стргог и срдитог Судије код младог Мартина који је све необично интензивно проживљавао. Као четрнаестогодишњак, након периода почетног образовања у Мансфелду, Мартин је кренуо у школу при катедрали у Магдебургу коју су држала Браћа заједничког живота. Након годину дана одлази у Ајзенах гдје је предавао истакнути лингвиста и пјесник Требор. Ајзенах ће временом постати Мартинов „вољени град“. 1501. Мартин одлази на Универзитет у Ерфурт гдје су студије слободних вјештина носиле обиљежје via moderna што значи да су биле под утицајем Окамовог номинализма. Поставши професор философије 1505. спрема се за студије права по очевој жељи које и уписује исте године. Међутим, 2. јуна 1505. код Штотернхајма, у близини Ерфурта, захватило га је велико невријеме. Поред њега на путу ударио је гром. Мартин је узвикнуо „Помози света Ано, постајем монах“. Упркос снажном очевом противљењу и чуђењу пријатеља 17. јуна 1505. Лутер је испунио свој брзоплето дат завјет светој Ани ступањем у ред августинаца у Ерфурту. Након годину дана искушеништва положио је монашке завјете а 3. априла 1507. рукоположен је за свештеника. Служећи прве мисе Лутер је осјећао страх и терет од Божијег величанства а при томе су на њега нарочито остављали утисак они литургијски текстови који су наглашавали да иницијатива за спасење човјека не припада самом човјеку већ једино Богу. У јесен 1508. Јохан фон Штаупиц, генерални викар њемачких августинаца шаље Лутера на Универзитет у Витенбергу гдје овај тумачи Аристотела. По повратку у Ерфурт тумачи збирку патристичких текстова Петра Ломбарђанина- основни уџбеник догматске теологије у средњем вијеку. 1512. Лутер постаје приор августинског манастира у Витенбергу и бива промовисан за доктора теологије чиме отпочиње професорску наставу на витенбершком Универзитету.
Биљешке уз текстове Петра Ломбарђанина и оне уз Августинове списе које је много читао у манастиру су први Лутерови теолошки закључци који су нам познати. Прве професорске године су усмјериле његову пажњу према темама које су чиниле садржај његове индивидуалне вјерске кризе у коју је запао у манастиру. У манастиру је доспијевао до крајњих граница очајања бивајући сигуран у своје гријехове а несигуран у своје спасење. Ово духовно мучење покушао је да ублажи читајући мистике који су га учили пасивности и квијетизму. То су били Дионисије Ареопагит, свети Бернар и Таулер. Од 1509. до 1511. проучавао је блаженог Августина. Читао је Confessiones (,,Исповјести“), De civitate Dei (,,О Божијој држави“), De vera religione (,,Истинска религија“), Doctrina christiana (,,Хришћанско учење“). Код хипонског епископа је пронашао метод тумачења Светог писма али и неке формулације које ће постати круцијалне у његовом теолошком промишљању као што су: ново рођење вјером, непостојаност природе, свемоћно дјеловање благодати, покајање. Иако је понекад читао Вергилија, Хорација или Хомера ипак античку књижевност и философију није сматрао припремом за Јеванђеље попут хуманста. „Више има мудрости у било ком стиху Псалама него у свим метафизикама Аристотела“, писао је. Претјерана субјективност при тумачењу Библије одвела га је чак дотле да је Откривење Јованово и Јаковљеву посланицу почео сматрати неканонским књигама. На његову егзегезу Библије нарочито су утицали Никола из Лире, Еразмо, Ројхлин, Лоренцо Вала и Пико де ла Мирандола.
По свједочењу његовог аутобиографског дјела Rückblick (,,Поглед уназад“) и Разговора за столом, дјела које је саставио његов пријатељ Аурифабер, кључни моменат за стварање новог учења о спасењу био је Лутеров мистични доживљај на торњу витенбершког манастира док је био замишљен над ријечима апостола Павла “правда Божија“ из Посланице Римљанима. Ове ријечи су традиционално тумачене као активна правда Суда и осуде (iustitia activa) али је Лутер овај израз почео да схвата као пасивну правду (iustitia passiva) по којој Бог прихвата грешника чинећи га праведним. Он грешност људске природе није схватао у смислу учесталости појединачног гријеха (peccatum actuale) већ у смислу постојања коријенитог гријеха (peccatum radicale) тј. људску природу је сматарао непоправљиво злом (Августинов утицај). Ријечи пророка Авакума: „Гле, ко се поноси његова душа није права у њему а праведник ће од вјере своје жив бити“ (Авакум 2,4) поновњене од апостола Павла у Посланици Римљанима биле су по Лутеру срж библијске поруке. Човјек који је у исто вријеме и праведник и грешник (simul pеccator et iustus) постаје оправдан вјером (iustus ex fide). Вјерник је тако, по Лутеру, излијечен у нади (in spe) а у стварности (in re) је грешник.
Проблем индулгенција и сукоб са Римом
Продавање индулгенција (опроштајница гријехова) било је присутно у западној цркви вијековима. Теорија о опроштајницама почивала је на схватању да црква посједује безгранично благо (thesaurus ecclesiae) које потиче од заслуга Христа, Дјеве Марије и светих и да се оно може користити као компензација за гријехове живих хришћана као и за гријехове преминулих хришћана који се налазе у Чистилишту (Рurgatorium). По једнима, индулгенције су ослобађале кривице само у случају свјетовних грешака (pena) а по другима оне су ослобађале и од гријеха (culpa). У међувремену су папе наглашавале да индулегенције ослобађају a culpa et pena. Прост народ је индулгенцијама придавао значење потпуног опроста. Продаја индулгенција је била ефикасан начин прикупљања новца. Тако је на примјер папа Јулије II 1507. године издао индулгенцију ради прикупљања новца за обнову цркве светог Петра у Риму.
Оно што је навело Лутера да прикуца деведесет пет Теза на врата цркве замка у Витенбергу 31. октобра 1517, на дан Свих светих била је кампања продаје индулгенција у бискупији Магдебург и у земљама изборног кнеза Јоахима од Бранденбурга од стране доминиканца, подкомесара за продају индулгенција, Ханса Диза Тецла. У Тезама Лутер не умањује значај цркве као ни улогу папе али оштро критикује учење о индулгенцијама. Убрзо су му се супротставили Тецл и теолог Јохан Мајер Ек. Нашавши се пред опасношћу римског суда Лутер пише Resolutiones disputationum de indulgеntiarum virtute које уз једно писмо доспиjевају до папе Лава X . Лутер је задобијао мноштво присталица. Међу њима су били Карлштат, Меланхтон и мноштво симпатизера из Хајделберга. Било је и оних који су у њему видjели протагoнисту њемачких националних интереса уперених против хегемоније папског Рима. 1518. Лутер је позван из Рима преко бискупа Кајетана и Фридриха Мудрог. Лутер је тада развио учење о погрјешивости сабора и папе као и учење о ексклузивној непогрјешивости Светог писма. Прилика да се многе ствари разријеше био је лајпцишки диспут који је Лутер водио против Јохана Ека. „До сада сам се само шалио, сада ћемо прећи на озбиљне ствари, против понтифекса и римске надмености“, писао је. Убрзо се упознаје и са Хусовим дјелима тако да 1520. пријатељу Спалатину пише: „сви смо хусити а да нисмо ни знали. Свети Павле и свети Августин су и сами савршени хусити“.
Була Exurge Domine о изопштењу Лутера објављена је 15. јуна 1520. године.10. децембра 1520. Лутер је спалио један примјерак папске буле заједно са још неким списима и наставио је да саставља полемичке трактате. У дјелу Римско папство развија идеју о цркви као невидљивој духовној заједници у једној вјери и о религији као превасходно индивидуалном, унутрашњем искуству. У дјелу Позив хришћанском племству њемачког народа наглашава да сви прерогативи које је црква присвојила кад су у питању ствари вјере треба да буду власништво свих хришћана без разлике на лаике и свештенике. Истиче се и начело индивидуалног приступа Светом писму без црквеног посредовања. У врло важном спису Вавилонско ропство Цркве Лутер износи учење о светим тајнама. Улога свештеника је по њему споредна јер је он само Божије средство, крштење је материјализација уласка у савез благодати. Наглашавао је да латинска миса мора бити поједностављена и преведена на народне језике. Литургију је Лутер доживљавао искључиво као спомен Христове голготске жртве учињене једном за искупљење свијета. Иако је Лутер задржао само три свете тајне: крштење, причешће и исповијест он их је у многоме модификовао. Изузетно је значајна полемика између Лутера и Еразма када је у питању поимање људске воље. Лутер је заступао детерминистичко схватање а апостола Павла је називао „противником слободне воље“. Са друге стране Еразмо је, у хуманистичком духу, заступао оптимистичко становиште када је у питаљу људска воља и вјеровао је у човјека као дјелатног субјекта.
Јануара 1521. млади цар Карло V отворио је сабор у Вормсу на који је и Лутер био позван након што му је уручено гарантно писмо. Иако гарантно писмо није спасило Јана Хуса, Лутер је ушао у Вормс 16. априла 1521. Другог дана сабора изјавио је да се не одриче ни једног од својих учења. „Моја савјест је заробљеница ријечи Божије“, рекао је. Након сабора, пошто је стављен ван закона, под покровитељством кнеза- изборника Фридриха од Саксоније исценирана је отмица Мартина Лутера на путу из Вормса. Лутер се склонио на сигурно мјесто, у замак у Вартбург гдје је живио под псеудонимом као властелин Георг. За нешто више од годину дана проведених у Вартбургу превео је Нови завјет који је ревидирао његов колега и пријатељ Меланхтон. Писао је памфлет о томе како исповијест није обавезна. Под насловом Postile писао је проповједи о Посланицама и Јеванђељима. У том дјелу је доказивао да су монашки завјети бесмислени с обзиром да човјек ничим не може заслужити спасење. Сељачки рат који је избио 1524. и трајао годину дана имао је значајан утицај на Лутера и његов покрет. У то вријеме настао је и његов проблематични спис Против убилачких и пљачкашких хорди сељака. Овакав крут полемички тон није увијек доносио симпатије Лутеру.
Послије 1524. Лутер је само силом могао бити поражен. На скупштини у Шпајеру 1529. мањи број кнежева склоних реформацији уложио је Протест због поступака њемачког цара и католичких кнежева. Израз протестант води поријекло од овог Протеста. 1531. протестантски кнежеви и градови повезали су се у политички савез, Шмалкалдску лигу. Није увијек било јасно да ли Лига брани протестанте од католика или права кнежева од самовоље цара.
Сам Лутер није умро као августински монах. За вријеме сељачких ратова оженио се бившом часном сестром, Катерином фон Бора и живио са њом у напуштеном августинском манастиру. Умро је послије дуге болести 1546. године.
Основе лутеранства
Реформисана теологија учинила је да су се људи почели образовати и проучавати Библију. Свештеници су постали учитељи и проповједници, миса је поједностављена и учињена разумљивом а „новија учења“ којих нема у Библији су напуштена . Основна учења лутеранства Меланхтон је изложио у Исповједању вјере које је поднио Аугзбушкој скупштини 1530. године. Аугзбуршко Исповједање је било пропраћено Апологијом. Као тијела карактеристична за црквену управу у лутеранству образују се конзисторијуми. Сваки конзисторијум се састојао од теолога и правника а образовао га је владар. Уопште, много већа власт у црквеним питањима била је додијељена свјетовним владарима. Лутер је нека епископска права приписивао кнезу- изборнику. Али то је била искључиво правна и административна улога без могућности надзора над доктрином цркве. Власт кнежева над имовином свештеничког сталежа била је добар корак ка регулисању система власти у држави. 1529. Лутер је написао Велики и Мали катихизис, један за свештеиике а други за лаике и дјецу. Писао је и црквене пјесме које су заједно са њемачким преводом Библије, завршеним 1534, ушле у лутеранску црквену и породичну побожност.
Лутеров покрет ће се убрзо након овога проширити на Француску, Шпанију, Чешку, Италију, Мађарску, Енглеску, Шкотску и Скандинавију. Лутеров карактер, лична религијска драма и одлучно служење истини оставили су трајни печат на реформисаној, лутеранској, заједници и побожности. Покрет је убрзо почео да се грана и да поприма најразличитије облике и особености. Лајбницова мисао: „Господе, нама се допада да припадамо црквама које се мијењају“, можда најбоље свједочи о природи духовног струјања садржаног у протестантизму.
Никола Ожеговић
no deposit casino online casino slots real casino slots real money casino http://onlinecasinouse.com/#
Аутор MouctLomcoult — 20 СР2020, 03:15
http://onlinecasinouse.com/# big fish casino http://onlinecasinouse.com/# - casino bonus codes casino bonus codes
Аутор MouctLomcoult — 28 СР2020, 19:07
charlestown races and slots http://casinorealmoneyeyu.com/# - lady luck casino caruthersville grand falls casino house of fun slots casinos in iowa
Аутор uphopedydropy — 08 ÐÐ 2020, 02:02
play free for real money http://casinorealmoneyeyu.com/# posh casino online casino games free vegas casino slots
Аутор Hoguigohipboada — 08 ÐÐ 2020, 05:12
hollywood online casino http://casinorealmoneyeyu.com/# free casino games slot machines slots games lady luck online casino
Аутор uphopedydropy — 08 ÐÐ 2020, 06:42
http://casinorealmoneyeyu.com/# borgata online casino vegas world free games online slots 200 no deposit bonus usa vegas world free slots games
Аутор WextReotheeret — 08 ÐÐ 2020, 09:57
world class casino slots [url=http://casinorealmoneyeyu.com/# ]300 free slots of vegas [/url] real casino list of las vegas casinos
Аутор uphopedydropy — 08 ÐÐ 2020, 11:13
free blackjack games casino style vegas free slots real casino slots 300 free slots no download [url=http://casinorealmoneyeyu.com/# ]house of fun free slots [/url]
Аутор MouctLomcoult — 08 ÐÐ 2020, 13:21
no deposit bonus codes for usa players list of online casinos for us players real casino slots free slot games no download no registration
Аутор Hoguigohipboada — 08 ÐÐ 2020, 14:25
http://casinorealmoneyeyu.com/# casino games free slots [url=http://casinorealmoneyeyu.com/# ]free penny slots [/url] vegas casino slots
Аутор Soitierrouse — 08 ÐÐ 2020, 14:25
goldfish casino slots free free online bingo vegas world free blackjack games casino style us online casinos for real money [url=http://casinorealmoneyeyu.com/# ]free casino for fun only [/url]
Аутор WextReotheeret — 08 ÐÐ 2020, 14:25
best free slots vegas world slots free spins no registration las vegas casinos free slots casinos in iowa [url=http://casinorealmoneyeyu.com/# ]free online slots no download no registration [/url]
Аутор uphopedydropy — 08 ÐÐ 2020, 15:29
house of fun slots [url=http://casinorealmoneyeyu.com/# ]jackpot magic slots download [/url] firekeepers casino casino play
Аутор MouctLomcoult — 08 ÐÐ 2020, 17:39
free casino games slot machines slots of vegas casino 888 casino download
Аутор Soitierrouse — 08 ÐÐ 2020, 18:57
free slots with bonus rounds no download free penny slots online parx casino online free las vegas slot machines [url=http://casinorealmoneyeyu.com/# ]free slots no registration no download [/url]
Аутор WextReotheeret — 08 ÐÐ 2020, 18:58
http://casinorealmoneyeyu.com/# sugarhouse casino online casinos in iowa totally free slots no download online casino games free
Аутор uphopedydropy — 08 ÐÐ 2020, 19:42
all slots casino online casino bonus vegas world free slots
Аутор Hoguigohipboada — 08 ÐÐ 2020, 23:18
lady luck http://casinorealmoneyeyu.com/# free slot machine games winstar world casino parx casino online
Аутор Soitierrouse — 08 ÐÐ 2020, 23:19
online gambling maryland live casino online heart of vegas free slots play free vegas casino games
Аутор uphopedydropy — 08 ÐÐ 2020, 23:57
http://casinorealmoneyeyu.com/# free casino games with bonus all slots casino free slots no download no registration free slots online
Аутор uphopedydropy — 09 ÐÐ 2020, 04:16
free casino slots bonus games [url=http://casinorealmoneyeyu.com/# ]casino games free online [/url] gambling sites las vegas casinos slots machines
Аутор uphopedydropy — 09 ÐÐ 2020, 08:32
play free blackjack against computer [url=http://casinorealmoneyeyu.com/# ]free games for casino slots hollywood [/url] best online slots caesar casino free slots games
Аутор uphopedydropy — 09 ÐÐ 2020, 13:08
free casino games no download http://casinorealmoneyeyu.com/# - free casino games with bonus play free win real cash online casinos 300 free slots no download no registration
Аутор MouctLomcoult — 09 ÐÐ 2020, 14:49
hollywood casino free slot play winstar world casino casino bonus goldfish slots http://casinorealmoneyeyu.com/# - empire casino online
Аутор uphopedydropy — 09 ÐÐ 2020, 17:45
play free slots for fun http://casinorealmoneyeyu.com/# free casino games slot no deposit bonus codes for usa players slots free spins no registration
Аутор Soitierrouse — 09 ÐÐ 2020, 21:57
http://casinorealmoneyeyu.com/# 888 casino nj free casino blackjack games cleopatra slots borgata online casino
Аутор uphopedydropy — 09 ÐÐ 2020, 22:36
http://casinorealmoneyeyu.com/# hallmark casino online penny slots free connect to vegas world casinos in iowa
Аутор Soitierrouse — 10 ÐÐ 2020, 02:38
http://casinorealmoneyeyu.com/# liberty slots casino http://casinorealmoneyeyu.com/# - casino game empire city casino online
Аутор uphopedydropy — 10 ÐÐ 2020, 03:16
http://casinorealmoneyeyu.com/# most popular free casino slots las vegas casinos slots machines free slots casino games sugarhouse casino online
Аутор Hoguigohipboada — 10 ÐÐ 2020, 07:38
connect to vegas world [url=http://casinorealmoneyeyu.com/# ]dakota sioux casino [/url] hollywood slots casino games slots free play online casino games
Аутор WextReotheeret — 10 ÐÐ 2020, 08:02
http://casinorealmoneyeyu.com/# simslots free slots http://casinorealmoneyeyu.com/# - online casino gambling real money casino
Аутор Soitierrouse — 10 ÐÐ 2020, 11:50
casino slot free slots online free casino for fun only doubledown casino http://casinorealmoneyeyu.com/# - slots games
Аутор WextReotheeret — 10 ÐÐ 2020, 12:59
lady luck free slot games 777 casino bonus
Аутор MouctLomcoult — 10 ÐÐ 2020, 14:16
http://casinorealmoneyeyu.com/# hollywood casino free slots online http://casinorealmoneyeyu.com/# - free casino slots with bonuses best time to play slot machines
Аутор Hoguigohipboada — 10 ÐÐ 2020, 17:39
free slot machines [url=http://casinorealmoneyeyu.com/# ]winstar world casino [/url] free vegas world slots hearts of vegas free slots
Аутор uphopedydropy — 10 ÐÐ 2020, 17:50
play free slot http://casinorealmoneyeyu.com/# caesars free slots online casino slots jackpot magic slots
Аутор WextReotheeret — 10 ÐÐ 2020, 17:59
best online casino http://casinorealmoneyeyu.com/# vegas casino free slot games play slots for real money mohegan sun free online slots
Аутор MouctLomcoult — 10 ÐÐ 2020, 19:05
http://casinorealmoneyeyu.com/# casino near me http://casinorealmoneyeyu.com/# - best casino slot games prairie meadows casino
Аутор WextReotheeret — 10 ÐÐ 2020, 22:10
http://casinorealmoneyeyu.com/# best free slots vegas world http://casinorealmoneyeyu.com/# - pch slots tournament free video slots
Аутор MouctLomcoult — 10 ÐÐ 2020, 23:26
igt free slots http://casinorealmoneyeyu.com/# heart of vegas slots free slots no registration no download empire city online casino
Аутор Hoguigohipboada — 11 ÐÐ 2020, 02:51
no deposit win real cash 300 free slots of vegas free slots games 888 casino online
Аутор WextReotheeret — 11 ÐÐ 2020, 02:59
Does Clomid remedy if I already ovulate? clomid is also customarily acquainted with to galvanize subsidiary follicles upon in the ovaries of women that already ovulate without medications. Clomid, Serophene, or clomiphene citrate (generic prestige) is a medication that is commonly used after the treatment of infertility.
Аутор clomid side effects — 27 ÐÐ 2021, 16:12
ivermectin for humans dosage https://ivermectinhumans.com/ ivermectina bula
Аутор ivermectinhumans.com — 02 ÐÐ 2021, 08:48