Проблеми српске историографије
- Сукоб Руварца и Срећковића -
На пољу историјске науке, у Србији је крај XIX века остао упамћен по сукобу критичке и романтичарске историографске школе. С једне стране ту су били Иларион Руварац и Љубомир Ковачевић ,двојица виспрених и истинољубивих људи, и с друге стране Пантелија С. Срећковић и његовој историографској мисли сродни људи, Милош С. Милојевић и Сима Лукин Лазић. Но, сукоб је текао претежно између Илариона Руварца и Пантелије Срећковића.
Иларион Руварац се,као и Љубомир Ковачевић, није спремао за посао историчара, те је због тога П.Срећковић његовим радовима порицао научност,поносно истичући своје студије на историјско-филолошком факултету у Кијеву.
Иларион Руварац (1.септембар 1832,Сремска Митровица - 8.август 1905,манастир Гргетег) архимандрит манастира Гргетега свршио је правне студије у Бечу,успут се бавећи историјом,да би по повратку у Карловце завршио богословију. Његов опонент Пантелија Славков Срећковић (3.новембар 1834,Крчмари код Крагујевца-8.јули 1903,Београд) је по повратку из Русије заузео место професора опште историје на београдском Лицеју. Од 1872. године преузео је катедру српске историје коју је држао све до свог пензионисања 1893. када је коначно,барем за студенте Велике Школе,отишла с њим у прошлост и његова историографска мисао.Осим тога, био је посланик у Народној скупштини Србије преко двадесет година.
Без обзира на њихово школовање, И.Руварац је од почетка сукоба био у предности над П.Срећковићем, због тога што је у проучавање српске историје ушао без камена који је П.Срећковић целог живота вукао о врату,а то је био камен народног предања.
Г. архимандрит није одрицао епској поезији књижевну вредност,али је од почетка знао да приче које је то народно предање преносило не могу заменити методолошки и критички приступ историјским изворима. Иларион Руварац је као Божји човек љубио истину, а знао је и како до ње да дође када је у питању био историографски рад. Пантелија Срећковић је, као и Руварац, без сумње био велики патриота и трудбеник на пољу националног буђења српског народа у подјармљеним крајевима. Али радећи и трудећи се на том пољу П.Срећковић је био спреман да као оруђе узме националну историју,тај моћни будилник свести једнога народа и жртвује је као јагње које је пошло на заклање.
Пресудна година за сукоб, који се одиграо на пољу српске средњовековне историје,била је 1879. када је у Годишњици Николе Чупића објављена Руварчева расправа: « Хронолошка питања о времену битке на Марици,смрти краља Вукашина и смрти цара Уроша «. На ту тему Љ.Ковачевић је исте године објавио: « Неколико хронолошких исправака у српској историји ». У својим расправама оба су аутора доказивала да краљ Вукашин није могао убити цара Уроша (како нам је казивало народно предање и како је П.Срећковић предавао својим студентима на Великој Школи), јер је 26.септембра 1371.године погинуо у сукобу са Турцима на Марици,док се цар Урош упокојио 4.децембра 1371.године.
Љубомир Ковачевић се на ову тему три пута враћао: « И по трећи пут краљ Вукашин није убио цара Уроша ».Осим тога П.Срећковић се трудио да покаже и докаже место смрти цара Уроша. Тврдио је да је цар Урош убијен код горе Шареник близу Скопља. Руварац је у својој критици ове Пантине тврдње « Г.Панта Срећковић и Шареник у скопској нахији » између осталог критиковао Срећковићев « методолошки » приступ проблему. Тако Руварац вели: « ... он једини жели, и он једини упео се из петиних жила да докаже да је Вукашин убио Уроша и да га је баш убио у Шаренику, па био тај Шареник гора(планина), река,поток,село,град, то је споредна ствар, а главно је да се зове Шареник и да је у « скопској нахији « или у скопском округу. А кад га запиташ : На чему осниваш ти господине, брате и учитељу Панто тај твој догмат? Он ће ти одговорити : Па ето тако вели Дифрен. А на даље питање : А откуд то зна Дифрен који је живео у XVII веку, а цар Урош родио се, мучио се и преставио с краљем Вукашином у XIV веку? Одговориће ти г.Панта: Па ето читај Дифрена па ће ти он казати од куда то зна « .
Дакле уместо да користи изворе о овом проблему, Пантелија Срећковић,професор на Великој Школи у Београду обраћа се синтези француског историчара из XVII века. Дакле литература је по њему битнија од извора.
Полемика је престала када је К.Јиречек ,на основу докумената дубровачког архива, показао да је цар Урош надживео краља Вукашина. Наиме,још 15.октобра и 3.новембра подигао је монах Роман,с нарочитом пуномоћи српског цара ( cum expresso consensut et voluntate imperatoris Rassie ), у две рате стонски данак ѕа Арханђелов манастир у Јерусалиму.
Народно предање нам је неистинито пренело,а П.Срећковић свесрдно примио, вест о царској титули кнеза Лазара и издајству Вука Бранковића. Иларион Руварац је написао и 1888.године и објавио своју критичку биографију кнеза Лазара « О кнезу Лазару ». Међутим Срби су вековима веровали да је краљ Вукашин убио, или дао убити цара Уроша, да је великомученик Лазар био цар,а не кнез и да је Вук на Косову завео војску за Голеш планину и у те се светиње сада није смело дирати. Били су , по мишљењу П.Срећковића у питању национални интереси.
Проблем је П.Срећковића што у научном делању предност даје народном предању над критиком извора . Традицију коју нам преноси епска поезија и непоуздани извори (нпр. Барски родослов) он (не)намерно узима здраво за готово,користећи је као оружје националне пропаганде. Ако га и има, оправдање се мора тражити у времену у коме је П.Срећковић живео и делао. Било је то бурно доба,доба Невесињске пушке,српско-турских ратова,трвења у Македонији. Дакле време када се прижељкивало уједињење подјармљених српских области са својом матицом. Године 1884. издало је Српско учено друштво, на своју велику срамоту, први том Срећковићеве Историје Српског Народа,са поднасловом « Жупанијско време 600-1159 ». Иларион Руварац је ово дело ускоро и прочитао и подвргао га критици у свом приказу под називом « Претходни приказ ».На почетку приказа,И.Руварац каже да уопште не би била штета да ова историја П.Срећковића није угледала света. Руварац се концентрисао на неколико кардиналних грешака у Срећковићевој синтези. Доказао је да је Срећковић кривотворио неке године,па је тако 1156. одједном постала 1056.
У својој Историји Срећковић тврди да је св.Сава говорио да су ондашњи Срби били сметени. Оваква невероватна тврдња је наравно запала за око И.Руварцу,па је овај наш неуморни трудбеник пронашао извор из кога је Срећковић извукао ту тврдњу,или боље рећи извор који је Срећковић потпуно изобличио, мислећи да ником неће падати на памет да тражи одакле је он то извукао. Руварац је открио да је Срећковић ову « тврдњу » нашао код Доментијана. Међутим Савин ученик Доментијан вели наравно нешто сасвим супротно: « После овога опет изабра од својих ученика богоразумне мужеве и постави их као протопопе; и ове опет посла у све крајеве отачаства свога да попуњују недостатке; јер људи који се беху женили по другом закону, и не беху венчани , беху сметени као овце без пастира ».
Осим многих сличних измишљотина, П.Срећковић придаје прворазредни значај непоузданим изворима,узимајући њихове тврдње здраво за готово.Показао је И.Руварац да Срећковић не зна латински језик ,поредећи га у свом критичком заносу са просечним гимназијалцем. Непознавање латинског језика ипак није сметало П.Срећковићу када је своју књигу обогатио наводима из Monumenta Germaniae Historica и Rerum Italicarum Scriptores.
Такође, Срећковић је жртва смешних етимологија у којима су узор касније нашли његови духовни потомци,новоромантичари. Раскринкао је г. архимандрит и начин на који је Срећковић саставио своју синтезу. Он није као прави историчар у првом реду користио изворе за писање своје синтезе,него је користио литературу (као у случају Шареника) и то књиге неких другоразредних руских историчара.
На овај приказ П.Срећковић је одговорио писмом, не И.Руварцу, већ уреднику листа « Наше Доба » (листа у коме је Руварчев приказ изашао) г.Павловићу. У Post Scriptum-у писма, Срећковић вели: « скоро ће ући у штампу друга књига « Ист. Срп. Народа», у којој су описана « веселија времена», па се надам да ће и критичар бити веселији, те ће у његовој критици бити више објективности, а мање грдње « шумадинства». Несам ја крив, што ми родитељи несу побегли у Аустрију, да се родим у подкрилију Фрушке Горе, близу св.моштију цара Уроша,ког је убио Вукашин ». Тако П.Срећковић овим јефтиним правдањем покушава оправдати своје дело барем пред « шумадинском » читалачком публиком. На тај је његово одговор И.Руварац написао чланак « Прелаз с приказа на критику» у коме је П.Срећковића критиковао тако,да овај није ни помишљао да се брани, ваљда свестан безизлазности своје ситуације, или пак уверен у Руварчеву реторску надмоћ. За свој чланак « Прелаз с приказа на критику» Руварац вели: «... о тој и таквој Пантиној Српској историји, неда ми се да пишем озбиљно,већ онако, како је и сама та историја написана, то јест чудновато,смешно и сметено ».
Ова критика је веома развучена,са великом дозом критичности,али у исто време проткана Руварчевим истанчаним смислом за хумор,који је често био на граници неукуса. И сам је Руварац своју писанију окарактерисао као често неотесну. Када је изашла друга књига Историје П.Срећковића,1888.године, написао је И Руварац о њој само ово: « Огромна књига ! Није шала –мање тридесет и неколико страна има хиљаду страна књига та, па ипак како је ниска цена одређена књизи тој. Сад баш излази XXVII књига Чупићеве Задужбине : « Поменик знаменитијих људи у српскога народа новијега доба », и до јако су изашле четири свеске и цена је свакој свесци 2 динара, а у све четири свеске има само 624 стране, и артија није финија и формат није већи од артије и формата огромне књиге ове,којој је цена само три динара. Писац Поменика држи се на цени,а издавачи књиге, о којој је овде реч, као да су слутили да ће многоме између читалаца ако многи прочитају, јер многи ће покушавати,али ће мало њих ту књигу прочитати од корице до корице- жао бити за она три динара, те ће многи рећи : жали Бог толике артије! Душа ваља и признати се мора,да није све лоше, што се пише и каже у огромној књизи тој: и у њој тамо амо и што је добро. Но нажалост је то да је тога мало, а што не ваља и што је лоше, тога има опет сувише; и још је жалост то , да је оно мало добра, што га има у књизи тој,туђе па усвојено,или управо украдено, јер није казано откуд је узето,а оно што није то, што је своје и самосвојно, то не ваља тако и у тој мери не ваља, да се не може ни критиковати, и сваки би онај луд био који би у претрес и на оцену узео такву вашарску работу каква је књига та.
Па и пак ће и та књига наћи хвалилаца у нас, који ће књигу ту препоручивати и хвалити, а још више похваљивати и храбрити писца илити творца књиге те огромне. Ја нећу, јер не могу, ни једно, ни друго, и да је на моју, књига би та дошла у « Index librorum prohibitorum ».
Године 1893.П.Срећковић је пензионисан са места професора Велике Школе, а његово место заузима, научном и критичком проучавању историје подобнији, Љубомир Ковачевић. Тако је дакле завршен тај сукоб,који је утврдио темеље српске критичке историографије и указао на њен даљи развој.
Милин Слободан

